120. A QUÈ JUGUEM?
Una tarda de jocs El pare, Ramon, i la mare, Maria, estan arreglant la taula per a una tarda de jocs de taula amb els fills, en Carles i la Martina. -Ramon: (Col·locant el tauler d’un joc de taula sobre la taula) A punt! Crec que ja tot està preparat. Esteu a punt per jugar? -Martina: (Saltant emocionada) Sí, sí! Estic llesta! Juguem a “Aventura al Bosc Encantat”? -Carles: (Amb
119. Ai, ai, ai! La IA ja és entre nosaltres
Ai, Laura…!! La Laura i en Xavier es trobaven asseguts al jardí mentre els seus fills jugaven a la gespa. La Laura va obrir la conversa que feia dies que li rondava pel cap. —Xavi, he pensat molt sobre l’impacte de la intel·ligència artificial en el desenvolupament dels nostres fills. —A què et refereixes exactament? —Va preguntar en Xavier. La Laura va sospirar profundament abans de respondre: —Em preocupa que
118. La família “es treballa”?
Jo ja en sé! Demà és l’aniversari d’en Pau. Està molt nerviós. S’ha llevat més d’hora que mai i això que encara no és el dia del seu aniversari; però està molt entusiasmat, perquè farà per primer cop un pastís i ho farà amb la seva àvia. La Berta i el Carles no tenen temps per a posar-se a fer un pastís, s’estimaven més comprar-lo al costat de casa, que
117 EL FUTUR, SOBRE EL PAPER
Com s’escriu vídeojoc? Els Reis li van portar al Martí i a la Laia un munt de coses; entre d’altres, una caixa plena de llapis de diferents colors. Duia tota la gamma, semblava un Arc de Sant Martí. La Laia, de seguida els va agafar i va començar a dibuixar i a pintar, el Martí, per altra banda, es va decantar per les joguines. Ha passat un temps i Déu
116 AL COL·LE I A CASA,EN PAU
És culpa teva! Avui, en Jan no ha tingut un bon dia. Aquest matí, a classe, el seu comportament no ha estat correcte; cosa estranya, perquè ell es porta molt bé a casa i a l’escola. La Marga l’ha enviat a “Can Rumia”, un espai de la classe per a reflexionar sobre un fet que ha molestat a un altre o una acció incorrecta. Resulta que havia pegat
115: La vida en un pessebre
Que venen els Reis! Quina emoció, aquesta nit venen els Reis Mags i el Bernat està molt content. Abans d’anar a la cavalcada s ´ha deixat preparades les sabatilles al costat de l’arbre; també ha deixat una copa d’anís i uns polvorons per a Sa Majestats. Aquests dies està gaudint molt, sobretot muntant el pessebre. Cada any vol anar a la Fira de santa Llúcia i comprar una figureta que
114 – Llegim en veu alta
Pare, explica’m un conte Avui, la Laia ha vingut molt contenta de l’escola; però també molt cansada. A més a més havia començat el curs d’extraexcolars de patinatge i, és clar, el cansament era màxim. Per altra banda, la Fina, la seva mare, havia tingut un dia dur a l’oficina i no tenia ganes ni de fer el sopar; així que l’ha tocat al Xavier, el pare. Després del berenar,
113: En cos i ànima
Saps què, Ricard? Saps què, Ricard? A la classe de la Paula no paren de venir alumnes nous. Diu la tutora que són de « pla de xoc » o una cosa així. Ara, no sé com se les farà per a atendre tota la canalla; per si no en tenia prou amb aquell nen autista, a sobre uns que no saben ni l’idioma. A veure si la mestra es
112: EMERGÈNCIES!
Si jo fos la mare… Saps què he vist avui, Xavi? Doncs la Carla, la filla de la Mari, la del primer, que estava cridant com una boja al costat de la porteria i la seva mare ni s’immutava. Tothom mirant-se-la i ella cridant i picant de peus. No sé què deia la nena, alguna cosa així com No vull! Em fa això la meva filla i l’agafo i la
111 | Disciplina en positiu
I ara, què fem? Situació 1 Avui ha entrat un company nou a la classe de la Berta; es diu Dylan i pel que diuen, és un trasto. No fa cas de les normes de classe, pega, s’escapa de la fila i s’emporta joguines de l’aula a casa seva, segons la Berta. Jo no sé si la Sara podrà amb aquest nen, perquè la classe que l’ha tocat aquest any
110 | Aigua, sabó i “tiritas”
“Ai!” PRIMERA PART: El Pati Entren en escena: Sally, Sofia, Joel i un grupet (alumnes) i Anna (mestra de P5). Sally: Anna, la Sofia està plorant. Anna: Per què està plorant? Sally: Perquè el Joel l’ha fet mal. Anna: Anem a veure-la. Què ha passat, Sofia? Un grupet de nenes: Que el Joel l’ha “emputxat”! Anna: Estic parlant amb la Sofia; deixeu que parli ella. Sofia: El Joel m’ha “emputxat”. Anna: A veure, Joel, què
109 | Cooperar per aprendre
Així, anem avançant! Gemma: Xavi, has mirat l’agenda de la Berta? Diu la Noa que la Fina ha posat una nota molt important per a nosaltres. Xavi: No sé qui és la Noa. I això de l’agenda, pensava que t’encarregaves tu. Gemma: Caram! No és filla teva també? La Noa és una companya i porten juntes des de P3! Xavi: Ara la miro! Aviam, aquí diu que fa dies que
108 | Obrim finestres
(Ramona) Com ha canviat el temps! Fa quatre dies a aquestes hores ja era de nit i mira ara, les hores que son i els nens encara jugant al parc, com si demà no tinguessin classe. (Josefina) Però és bo que juguin, Ramona! Millor que no estiguin a casa davant d’una pantalla tot el dia. (Ramona) Això sí, Josefina! El meu net es passa les hores davant la tauleta i
107 | Creure al col·le
Avui el Pol no ha vingut a classe. La Carla diu que se li ha mort l’avi i per això no ha vingut. No ho entenc. Avui li tocava ser el Protagonista i s’ho està perdent. El meu avi també es va morir un dia. La mama diu que està al cel. Deu ser un altre cel, perquè jo no el veig, i a més a més el meu avi
106 | Acompanyar els vulnerables
En aquesta escola sempre hi ha moviment de personal; quan no és una mestra que agafa la baixa, és una que es confina i, si no, una que es jubila. Doncs ara, una alumna. Fa uns dies va entrar una nena nova a la classe de la Sara. No n’estic ben segura, però sembla que els pares s’han separat de males maneres i la custòdia la té íntegrament la
105 | Acceptació de la diferència
Avui, a la sortida de l’escola, tothom parlava del mateix: Com han fet els grups de P4! Caldria no haver barrejat els alumnes. Ara que havien fet amics, els han separat. Aquesta noia nova no sé si està preparada per a atendre els nens… Se sentia un xivarri que no es podia aguantar i això que les mascaretes esmorteïen el so. Tothom estava en desacord amb la decisió de
104 | Educar la canalla
Ja fa uns dies que va començar el curs i, gràcies a Déu, algunes coses tornen a ser com abans. Alguns diuen que tornarem a la normalitat un cop estiguem tots vacunats; però jo no hi estic pas d’acord. Hem perdut gent estimada pel camí i ara ens resulta estrany abraçar segons qui; però bé, jo no vull parlar de pandèmies, vull parlar de la Yaiza i la seva mare
103 | Ni tot està per fer, ni tot és possible!
No m’agrada parlar dels altres, ja en tinc prou amb el que tinc; però ahir vaig sentir, mentre feia cua a la porta de la piscina, com dues mares comparaven els fills. Una deia que el seu ja sap escriure el nom… i amb lletra lligada! L’altra, que el seu llegeix els títols dels contes que té a casa. Jo pensava: «El Pol no sap fer res d’això; ell està
102 | Canvis i creixement
Hola, nena: Amb això del Coronavirus, moltes coses estan canviant, però n’hi ha d’altres que continuen igual. Per exemple, l’entrada dels nens de P3 a l’escola. Vejam, si han d’entrar esglaonadament per a no trepitjar-se, per què carai no respecten l’horari? O per què quan arriben a la porta els pares s’aturen i els posen la mascareta, la motxilla, treuen els guants, la joguina i no sé què més? Què no
101 | Treballar des de casa
Coronavirus, coronavirus i més coronavirus! Totes les notícies parlen del mateix. Una ja no pot estar tranquil·la: que si no pots sortir, que si no pots fer petons, que si no pots anar a busca la nena a l’escola… I ara què fem? La classe de la Núria, confinada. Amb qui es queda la nena? Els pares treballen i es veu que no poden fer-ho amb l’ordinador de casa. Ja