«Una escola sense ànima no és escola; una escola sense ànima mai no podrà ser l’escola de l’ànima. Caldria tenir escola tota la vida. Igual que casa»
(Josep Maria Esquirol. L’escola de l’ànima: de la forma d’educar a la manera de viure. Quaderns Crema, 2024, p.10)
Engeguem aquest curs 2024-25 amb una intuïció de fons: el Programa FEAC és un molt bon indicador -o “ensenyador”– que hi ha ànima domèstica a l’escola i ànima educativa a casa. Sí, tots dos són llocs diferents però en el trajecte entre aquests dos pols magnètics es mou el dia a dia de les famílies. Les temàtiques escollides per aquest curs també tenen relació amb aquesta idea de treballar “l’ànima” a l’escola i a casa. Començarem, al butlletí núm. 119, per tractar un tema urgent i que modifica l’entorn laboral, però també l’educatiu: la intel·ligència artificial. Més enllà de les lamentacions -“ai, ai, ai…”– mirarem què porta de diferent una educació de l’ànima en un món tan tecnificat i parametritzat. Al butlletí núm. 120, ja a les portes del Nadal, de cara a finals de novembre i amb la vista posada en tot allò que es posa en joc per aquestes dates, abordarem un tema prou important i que també diu molt de l’ànima de la persona: la capacitat de jugar, el descobrir-nos tots com a homo ludens que som. A partir de finals de gener tindrem una altra proposta al butlletí núm. 121 que rebla el tema de l’educació de l’ànima: no podem educar des de la desesperació o en l’encapsulament intimista, l’ànima de l’escola i la família ha de ser oberta al futur!. Al mes de març apareixerà el butlletí núm. 122 amb un títol ben suggeridor, “Dels peluixos als influencers”, on tractarem sobre l’educació en referència al modelatge i de com incideixen les projeccions dels mitjans de comunicació en les formes d’entendre’ns entre nosaltres i amb nosaltres mateixos. Finalment, ja a partir del mes de mitjans de maig, sortirà el butlletí núm. 123 amb un cert aroma estival, doncs tractarem el tema del viatge i els canvis d’estada o residència estivals d’infants i famílies com a eina i oportunitat educativa.
(Cliqueu imatge per accedir a cartell-pdf)